شکوفه صفائی
  1. خانه
  2. chevron_right
  3. سئو داخلی
  4. chevron_right
  5. کانسپت کلمات کلیدی چیست؟

کانسپت کلمات کلیدی چیست؟

کانسپت کلمه کلیدی

اگه بخوایم از بروزرسانی های گوگل و نمودار دانش چیزی یاد گرفته باشیم، مهمترین نکته این هست که مفاهیم یا همون کانسپت از کلمات کلیدی تکی برای سرچ مارکتینگ مهمتر شدن. سئوکاران زیادی به اشتباه فکر می کنن چون گوگل، داده های رفرال کلمه کلیدی رو بصورت ارائه نشده نگه میداره، پس کلمات کلیدی دیگه مهم نیستند. اما اینطور نیست… به همین دلیل ضرورت داره که با مفهوم کانسپ کلمه کلیدی آشنا بشید و بتونید کلمات هم کانسپت رو انتخاب کنید. در اینجا نکات مهمی درمورد کانسپت کلمه کلیدی و روش های تحقیق کلمات کلیدی هم کانسپت توضیح میدم.

 

سیستم سئو برای تحقیق کلمات کلیدی موضوعی

هر جستجو با کلمات کلیدی شروع می شه. روزانه بیش از 5 میلیارد جستجو در گوگل انجام می شه. نکات زیر رو درنظر بگیرید:

  • کل تجارت گوگل براساس فروش کلمات کلیدی است؛ درواقع، بیش از 40 میلیارد دلار در سال، که بیشتر این مبلغ از فروش کلمات کلیدی ازطریق تبلیغات هست.
  • که این فقط بر تجزیه و تحلیل پس از کلیک تاثیر میگذاره؛ بر کلمات کلیدی پیش از کلیک که کاربران در کادرهای جستجو تایپ می کنند تاثیر نمی گذاره.
  • کلمات کلیدی و معنای اونها اصلی ترین ورودی های موتورهای جستجو هست که برای ارائه پاسخ به کاربران استفاده می شه (درعین حال، بقیه ورودی ها مانند داده های مکانی و ادغام برنامه ها درحال افزایش هستند).

بازاریابانی که بر روی تحقیق کلمات کلیدی هوشمند سرمایه گذاری می کنند، نقطه قوت بسیار بزرگتری نسبت به رقبا دارند. نکته این مقاله هم، تبدیل این کلمات کلیدی به مفاهیم یا کانسپت ها هست.

تحقیق کلمات کلیدی هم کانسپت

از کلمات کلیدی واحد تا کانسپت موضوعی

وقتی بسیاری از ما برای اولین بار سئو رو آموختیم، نحوه تحقیق یک کلمه کلیدی رو به شکلی محدود استفاده کردیم. ما با قرار دادن اون کلمه در تایتل، عناوین، و چندین بار در متن و شاید متن جایگزین عکس، صفحه خودمون رو برای آن کلمه بهینه کردیم. در اون زمان یک رویا بود که صفحه خودمونو برای دو کلمه کلیدی بهینه می کردیم!

درحقیقت، بهینه سازی صفحات با ذهنیت کلمه کلیدی واحد به مدت طولانی خوب کار نکرد…

تفاوت امروز با سال های گذشته، تغییر در کلمات کلیدی واحد به سمت کانسپت هست. کانسپت ها مربوط به سرچ مارکتینگ هستند و به سه روش اصلی بدست میان:

  1. اونچه که کاربر می خواد: موتورهای جستجو تلاش می کنند با مرتبط ساختن سوال با کانسپت ها، بهتر درک کنند کاربر چی میخواد. اگه من عبارت «فیلم درمورد ببر روی قایق» رو جستجو کنم، گوگل احتمالا متوجه می شه من درمورد فیلم «زندگی پای» می پرسم، نه درمورد صفحاتی که برای اون کلمه کلیدی خاص بهینه شده هستن!
  2. محتوای شما درمورد چیست؟ موتورهای جستجو، کلمات کلیدی صفحات شما رو می خونن و تلاش می کنن بفهمن اون صفحات ازنظر مفهومی در چه موردی هستند.
  3. مفاهیم مرتبط با یکدیگر: گراف دانش به ما نشون می ده چطوری گوگل مفاهیم مرتبط به یکدیگر رو مرتبط می کنه. درمورد زندگی پای، ممکنه اینم نشون بده که چطوری فیلم با رتبه ها، نقدها، بازیگران، نویسندگان و بازیگران ارتباط داره.

کانسپت موضوعی کلمات کلیدی

کیورد تارگتینگ: روش مشکل و مبهم

برخی اشتباهاتی که ممکنه افراد در هنگام انتخاب کلمات کلیدی مرتکب بشن رو لیست می کنم. باید از این اشتباهات اجتناب کنید:

  • انتخاب کلمات کلیدی بسیارکلی و گسترده
  • کلمات کلیدی با رقابت بسیار زیاد
  • کلمات کلیدی بدون ترافیک کافی
  • کلمات کلیدی که تبدیل نمی شن
  • تلاش برای رتبه بندی تنها یک کلمه کلیدی

درعوض، رویکرد مخالف رو پیش می گیرم.

ایده اصلی این هست که ما قصد داریم محتوای خودمون رو بجای کلمات کلیدی، بر روی ایده ها متمرکز کنیم. با این کار، فرصتی داریم که صدها یا هزاران کلمه کلیدی رو در یک زمان رتبه بندی کنیم.

سیستم هوشمند تحقیق کلمات کلیدی موضوعی

بیایید روش جدیدی از تفکر درمورد کلمات کلیدی رو بررسی کنیم. این امر نیازمند کنار گذاشتن برخی ایده های قدیمی ما از چگونگی تصمیم گیری google درمورد محتوای ما هست. برای انجام این کار، از برخی حقایق آشکار درمورد ترافیک جستجو استفاده می کنیم:

حقیقت 1: بیش از 70 درصد ترافیکی که برای هر صفحه معین بدست می آورید، از کلمات کلیدی ناشی می شود که سعی نکرده اید آنها را بهینه کنید.

اگر تابحال یک گزارش کلمه کلیدی در سرچ کنسول خود دیده اید، می دانید که این امر حقیق دارد.

گزارش کلمات کلیدی سرچ کنسول

این کلمات کلیدی در چه دسته ای قرار می گیرن؟ آیا ممکنه مترادف، مرتبط با موضوع یا ایده های مرتبط با هم باشن که موتورهای جستجو تصویر می کنن با محتوای شما مطابقت دارن؟ البته گاهی اوقات برخی از اونها کاملا بی ربط هستن و از پایه خارج می شن که در این صورت، اونها رو درنظر نمی گیریم.

درنتیجه، بهینه سازی تنها برای یک کلمه کلیدی به معنای نادیده گرفتن ترافیک بالقوه زیادی برای سایت شما هست.

حقیقت 2: رتبه اول برای کسب هزاران بازدید، یک الزام نیست.

باتوجه به اونچه که درمورد جایگاه 1 می دونیم، اغلب برای رتبه بندی صدها یا هزاران کلمه کلیدی لانگ تیل، رتبه 2 یا پایین تر نسبت به رتبه یک، تنها برای یک کلمه کلیدی بهتر هست.

حقیقت 3: بهترین ابزارهای کلمات کلیدی در جهان تنها بخشی از کلمات کلیدی رو به شما نشان می دن که می تونید برای آنها رتبه بندی کنید.

آیا تابحال، داده های کلمه کلیدی لانگ تیل (دم دراز) حوزه سایت خودتون رو با داده های حاصل از گوگل کیورد پلنر مقایسه کردید؟

اکثر این کلمات کلیدی، ترافیک جستجوی بالقوه اندکی رو نشان می دن یا حتی هیچ داده ای نشون نمیدن، اما می دونید که این درست نیست، چون این همون کلمات کلیدی هستن که برای شما ترافیک ایجاد کردن.

تکیه بر ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی به تنهایی، شما رو به بالاترین رتبه بالقوه نمی رسونه. به محتوایی نیاز دارید که مفاهیم موضوعی شما رو بطور کامل بررسی کنه.

حقیقت 4: موتورهای جستجو، کلمات کلیدی رو براساس مفاهیم و موضوعات گروه بندی شده می فروشن.

ما می تونیم از این استراتژی درس بگیریم.

وقتی کلمات کلیدی رو ازطریق ادوردز خریداری می کنیم، گوگل کلمات کلیدی رو در موضوعات و ایده های گروه بندی شده بهمون  پیشنهاد می ده. درواقع، اونها هرکاری رو که می تونن انجام می دن تا شما رو از پیشنهاد دادن کلمات کلیدی منصرف کنن.

البته، این یکی از راه های کسب درآمد بیشتر گوگل هست، اما علاوه بر درآمد به این دلیل هم هست که گوگل می دونه مفاهیم اغلب یک نشانگر بهتری از هدف جستجو نسبت به کلمات کلیدی منحصربفرد هستن. بخشی از این امر بدلیل این واقعیت هست که 15 درصد تمام جستجوهای گول یا بیش از نیمی از یک میلیارد جستجو در روز، قبلا هرگز مشاهده نشدن. حالا بیایید این ایده ها رو عملی کنیم.

گام ۱: کلمات کلیدی دانه خود را جمع آوری کنید

افراد مختلف درمورد فرایندهای مختلف تحقیق کلمات کلیدی صحبت می کنن، بسته به آنچه که شما بدنبال اون هستید:

  • ترافیک: برای مشاهده صفحات خاص و سایتهای درآمد مبتنی بر تبلیغات مناسب است، یا
  • تبدیل: بعنوان مثال، هنگامی که کالاها یا خدمات رو می فروشید یا نیاز به اطلاع رسانی برند دارید.

اغلب اوقات، شما از قبل ایده خوبی دارید درمورد موضوعی که کلمه کلیدی شما بطور گسترده پوشش می ده، بخصوص اگه با یک کسب و کار یا وب سایت معتبر کار می کنید.

بعنوان مثال، ایده ها درمورد کلمه کلیدی «ابزار سئو» رو جستجو می کنیم. این یک کلمه کلیدی بسیار رقابتی هست. برای تحقیقات خودتون احتمالا می خواید با یک عبارت لانگ تیل و کمتر رقابتی شروع کنید.

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی برای آزمایش این کلمه بسیار زیاد هستن. برای کشف کلمات می تونید ابزارهای مختلف رو تست کنید و پس از کار بر روی کلمات پیشنهادی، نتایج نهایی رو ببینید. در اینجا پیشنهادات کلمات کلیدی ابزار Grepwords رو بررسی می کنیم.

ابزار تحقیق کلمات کلیدی Grepwords

هیچ قانونی وجود نداره جز اینکه سعی کنید کلمات کلیدی جدیدی رو که قبلا درنظر نگرفتید رو کشف کنید.

گام 2: با اصلاح کننده ها مشخص تر باشید

این یک مورد پایه ای هست اما یک تاکید به همراه داره: هرچه کلمات کلیدی شما خصوصی تر باشن، رتبه بندی برای آن کلمات کلیدی راحت تر هست.
مطمئنا رتبه بندی برای کلمه کلیدی «ابزارهای سئو» عالی خواهد بود، اما اکثر مردم به این روش جستجو نمی کنن. درعوض اونها به احتمال زیاد بدنبال چیزی خاص تر هستن.

اصلاح کننده های این کلمه کلیدی می تونن موارد زیر باشن:

  • ازلحاظ زمان و تاریخ: ابزارهای سئو 2014
  • کیفیت یا قیمت: سریع ترین ابزارهای سئو – ابزارهای سئوی رایگان
  • هدف: خرید ابزارهای سئو – یافتن ابزارهای سئو
  • مکان: ابزارهای سئو آنلاین – ابزارهای سئوی ایرانی

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی انتخابی شما این موارد و بسیاری از کلمات واجد شرایط رو نپوشش نمی دن. اما شما می تونید این ها رو هم در جستجوهای خودتون قرار بدید.

گام 3: از کیورد پلنر گوگل ادوردز استفاده کنید

برای مشاغل تحقیقاتی کوچک و متوسط، هیچ چیزی مثل پیشنهادات مربوطه و حجم جستجو مستقیما به ابزار کلمات کلیدی گوگل ادوردز نمی رسه. درحالیکه بسیاری از سئوکارهای باتجربه از برگه گروه های تبلیغاتی رد می شن، ایده های زیادی هم وجود دارن که دقیقا در کلمات کلیدی موضوعی گروه بندی شدن، دقیقا همون چیزی که بدنبال اون هستیم!

معامله گران بطورسنتی ابزارهای کیورد گوگل رو بدلیل حجم جستجو و امتیازات رقابت استفاده می کنن. اما اکثر بازاریابان وب یکی از قدرتمندترین ویژگی های این بازار یعنی توانایی رتبه بندی پیشنهادات کمات کلیدی براساس ارتباط رو نادیده می گیرن.

کیورد پلنر ادوردز

این مزیت بزرگی در ایجاد لیست های کلمات کلیدی موضوعی به ما می ده و به ما کمک می کنه محتوای هدفمندتری رو ایجاد کنیم. ازاونجایی که پیشنهادات برتر اغلب حاوی کلمات کلیدی اصلی شما هستن، استفاده از کلمات کلیدی منفی برای کشف تنوع بیشتر مفید هستن.

گام ۴: کانسپت های بیشتر را تعریف کنید

حالا که ایده کلمه کلیدی اصلی خودتون رو دارید، مرحله بعدی ایجاد موضوع کلمه کلیدی شما با تعریف کلمات کلیدی هست که ازنظر مفهومی مرتبط هستن. راه های مختلفی برای این کار وجود داره. مثلا فرض کنید بخوایم برای کلمه «ابزارهای سئو» لیست موضوعی خودمون رو امتحان کنیم.

جستجوهای مرتبط گوگل

در پایین اکثر نتایج گوگل، قسمتی به نام جستجوهای مرتبط وجود داره. این قسمت هم فرصتی مناسب برای کشف کلمات کلیدی هم کانسپت می تونه باشه.
با کلیک روی نتایج و سپس بررسی اون جستجوهای مرتبط (و تکرار مکرر این فرایند) می تونید بسرعت بسیاری از فرصت های طولانی مدت رو بسیار آسان تر از استفاده از کلمات کیورد پلنر ادوردز گوگل پیدا کنید.

searches related

گوگل ترندز

در پایین هر گزارش ترندز، بخش «جستجوهای مرتبط» وجود داره که می تونیم برای کشف کوئری های هم کانسپت یک کلمه استفاده کنیم.

google trends

گام 5: انتقال فکر، کلمه کلیدی مخفی شما

از خودتون بپرسید که بازدیدکننده می خواد در این صفحه چه چیزی پیدا کنه؟ بهتره که خودتون رو بجای بازدیدکنندگان قرار بدید و نیازهای اونها رو پیش بینی کنید. ایده های کلمات کلیدی هم کانسپت و مرتبط رو می تونید از این طریق راحت تر پیدا کنید.

ایده های کلمات کلیدی هم کانسپت

افرادی که کلمه «ابزار سئو» رو سرچ می کنن معمولا سوالات مشابه زیادی می پرسن:

  • قیمتش چنده؟ رایگان، طرح ها و قیمت ها، رایگان آزمایشی
  • چه نوع ابزارهایی وجود داره؟ لینک بیلدینگ، خزنده ها و ایندکس ها
  • ابزارها برای چه کسانی هستن؟ نرم افزار نمایندگی، مشاغل کوچک
  • ابزارها چقدر خوب هستن؟ بهترین، تایید شده توسط، بررسی مشتری
  • هرچی بیشتر به سوالاتی که ممکنه در ذهن کاربر ایجاد بشه پاسخ بدید، کانسپت کلمات کلیدی موضوعی بیشتری می سازید.

گام ۶: آیا می تونید رتبه بندی کنید؟ استراتژیک شدن با رقابت

در این مورد، بهتره مستقیما به صفحه نتایج موتورهای جستجو یا سرپ برید. این موضوع در نحوه رتبه بندی پوشش داده شده. بنابراین در اینجا در این مورد بیشتر توضیح می دیم. شما دو روش اصلی برای رتبه بندی رقابتی دارید:

  • اینکه از ابزارهای خودکار سنجش سختی کلمات کلیدی مانند ماز و غیره استفاده کنید.
  • اگر اشتراک پولی در ماز داشته باشید یا حتی یک اشتراک آزمایشی رایگان داشته باشید، ابزار سختی کلمه کلیدی در مقیاس 100، یک نمره دشواری برای هر عبارت کلیدی منحصربفردی که وارد کردید محاسبه می کنه.

درصورت اجرای کامل گزارش، می تونید سرپ رو برای هر کلمه کلیدی تجزیه کنید و نقاط قوت هر URL رو رتبه بندی کنید. حتی می تونید آدرس اینترنتی خودتونو اضافه کنید تا نحوه جمع آوری رو مشاهده کنید.

ابزار سنجش سختی کلمات کلیدی ماز

عبارت های کلیدی در محدوده 60-100 معمولا بسیار رقابتی هستن، درحالیکه کلمات کلیدی در محدوده 30-40 ممکن است سختی کم یا متوسطی دارن.

البته که تاکید می کنم استفاده از ابزار ماز برای سنجش سختی کلمات کلیدی اصلا دقیق و هوشمند نیست. بنابراین استفاده از روش دستی سنجش سختی کلمات کلیدی خیلی بیشتر توصیه می شه.

  • خودتون سرپ رو بصورت چشمی بررسی کنید.
  • همیشه بهترین راه برای افزایش رقابت این هست که نتایج رتبه بندی شده رو مشاهده کنید.

حتی بدون ابزارهای خودکار، بهترین راه برای افزایش رقابت این هست که نتایج برتر رتبه بندی شده فعلی رو بسادگی مشاهده کنیم. یک کوئری جستجو برای کلمات کلیدی خودتون اجرا کنید. چند نتایج برتر رو بررسی کنید و از خودتون سوالات زیر رو بپرسید:

  • آیا چند نتیجه اول برای کلمه کلیدی بهینه شده هستن؟
  • آیا کلمه کلیدی در تگ عنوان وجود داره؟ در آدرس اینترنتی وجود داره؟ در صفحه وجود داره؟
  • متن انکر ورودی چیست؟
  • آیا می تونید پیوندها یا منشن هایی در اطراف این کلمه کلیدی بسازید؟
  • آیا می تونید یک منبع باکفیت تری برای این کلمه کلیدی نسبت به سایت های دارای رتبه بندی برتر ارائه بدید؟‌
  • آخرین سوال مهمترین سوال هست: آیا می تونید محتوای باکیفیت تری برای این کلمه کلیدی نسبت به رقبا ارائه بدید؟

اگه انتظار دارید شایستگی این رتبه رو داشته باشید باید پاسختون به این سوالات مثبت باشه.

گام ۷: همه را با هم جمع کنید

در این مرحله، احتمالا صدها یا هزاران کلمه کلیدی رو تجزیه تحلیل کردید و اونها رو در گروه های مرتبط و موضوعی سازماندهی کردید. شما کلمات کلیدی رو پیدا کردید که مربوط به کسب و کار یا وب سایتتون هستن، اونهایی که می تونید محتوای قابل اشتراک گذاری رو با یک فضای سرچ بسیار کافی ایجاد کنید و مواردی که معتقدید می تونید برای اونها رتبه بندی کنید.
اغلب، کلمات کلیدی که انتخاب کردید به اندازه ی میزان رقابت کسب و کار یا وب سایت شما بستگی دارند. ما کلمات کلیدی هم کانسپت رو نه تنها به این دلیل انتخاب کردیم که به کلمات کلیدی اصلی ما مربوط می شن بلکه بدلیل ارتباط اونها با تجارت خودمون انتخاب کردیم. گوگل ممکن است کلمات کلیدی رو براساس ارتباط رتبه بندی کنه اما تنها شما می تونید تصمیم بگیرید که آیا این کلمات کلیدی به مخاطب، محصول و برند شما مربوط می شن یا خیر.
درمورد مثال «ابزارهای سئو»، لیست کلمات کلیدی هم کانسپت ممکنه به شکل زیر باشه:

  • ابزارهای سئو رایگان
  • بهترین نرم افزار سئو
  • تحقیق کلمات کلیدی
  • بهینه سازی موتورهای جستجو
  • مجموعه ابزار لینک بیلدینگ
  • بهترین ابزار سئو در 2013
  • بازاریابی آنلاین
  • سئو برای گوگل
  • بهترین ابزار سئو برای آژانس ها

به یاد داشته باشید، ما با یک کلمه کلیدی بسیار گسترده شروع کردیم. عملا کلمه کلیدی نهایی شما بسیار متمرکز خواهد بود. حالا از این لیست برای ایجاد محتوا درمورد موضوع کلمه کلیدی خودمون استفاده می کنیم.

نتیجه گیری

هدف از این مقاله، بررسی کانسپت کلمه کلیدی و درنظر گرفتن اون در فرایند تحقیق کلمات کلیدی بود. صدها روش دیگه وجود داره که می تونید برای یافتن کلمات هم کانسپت از اونها استفاده کنید. صرف نظر از روشی که استفاده می کنید، فکر کردن درمورد کلمات کلیدی از نقطه نظر کانسپت و موضوعات مرتبط، نشون دهنده یک گام بسیارمهم در توسعه محتوا هست. نکات کلیدی موردعلاقه شما برای سازماندهی محتوا پیرامون کانسپت کلمه کلیدی چیست؟

منبع: MOZ

 

 

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سید علی حسینی
    دسامبر 3, 2021 1:52 ب.ظ

    باسلام
    در رابطه با تشخیص کلمات کلیدی هم کانسپت بنده کلمه کلیدی اصلی قیمت گریتینگ را در ابزار keywordtool.io وارد کردم و در حدود 30 کلمه کلیدی مرتبط با این کلمه کلیدی استخراج کردم می خواستم برای نوشتن یک محتوا در رابطه با قیمت گریتینگ باید همه این کلمات از نظر هم کانسپت بودن بررسی بشه یا خیر ؟
    در مورد یک کلمه کلیدی دیگه مثل گریتینگ این تعداد کلمات کلیدی مرتبط به حدود 200 مورد میرسه در این مورد به نظر شما باز هم باید همه این کلمات از نظر هم کانسپت بودن باز هم باید بررسی بشه؟
    ممنون میشم راهنمایی فرمایید.

    پاسخ
    • سلام و احترام خدمت شما
      بله قطعا باید بررسی بشه. چون هیچ کدوم از اون ابزارها هوشمند نیستند و حتما می دونید که پروسه تحقیق کلمات کلیدی خیلی خیلی مهمه.
      توصیه من اینه که حتما خودتون بصورت دستی هر کلمه رو جداگانه بررسی کنید. یا اگه تجربه و دانش کافی ندارید، بسپارید به فردی با تجربه. اگه مایل بودید خودم تحقیق کلمات کلیدی انجام میدم و می تونید ازطریق چت واتساپ پیام بدید.

      پاسخ
  • به نظر من انتخاب کلمه کلیدی مناسب حتی از نوشتن مطلب هم سختتره چون
    نمیشه دونست که گوگل چیو ایندکس میکنه و معمولا گوگل هوش مصنوعی خودشو داره برای انتخاب کلمات کلیدی حتی اگر شما از قبل اونهارو مشخص کرده باشید. بنابراین انتخاب کلمات کلیدی صرفا توسط انسان خیلی موثر نیست و باید از الگوریتم های هوشمند استفاده کرد. من خودم از سرویس هایی مثل کیوردماینر و اینها استفاده کردم ولی فارسی رو درست پشتیبانی نمی کنن و بعد از چندماه استفاده عملا تاثیری روی ترافیک نداشتن. از یک ماه پیش از ابزار زیر استفاده میکنم، من نمی دونم واقعا چطوریه الگوریتمشون ولی جالبه که ترافیک سایتم بهتر شده و کلیدواژه های جالبی رو تو گوگل کنسول می بینم به نظر خودشونم از این الگوریتم استفاده میکن و به نظر رتبشون هم بالاست. به هر صورت خلاصه کلام، اگر کلیدواژه های انگلیسی میخواهید از ابزارهای موجود استفاده کنید و لی برای فارسیا من قویا ابزار زیر رو توصیه میکنم
    https://yarpress.com/keywords

    پاسخ
    • بله انتخاب کلمات بسیار حساس و مهمه. اما من به شخصه برای بررسی دقیق و مطمئن صرفا بصورت دستی رقبا رو آنالیز میکنم…
      باز هم این ابزار پیشنهادی شما رو میشه بررسی کرد. اما بعید می دونم درحال حاضر هیچ ابزاری دقیق تر از آنالیز دستی توسط خود متخصص سئو وجود داشته باشه!! این ابزارها خیلی نکات رو درک نمیکنن…

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست