شکوفه صفائی
  1. خانه
  2. chevron_right
  3. سئو داخلی
  4. chevron_right
  5. چگالی یا تراکم کلمه کلیدی [keyword density] چیست؟

چگالی یا تراکم کلمه کلیدی [keyword density] چیست؟

چگالی کلمه کلیدی چیست

دوستانی که در زمینه سئو و تولید محتوای سئو فعالیت دارند، حتما اصطلاح چگالی کلمات کلیدی را شنیده اند. همانطورکه می دانید، با پیشرفت تکنولوژی Semantic گوگل، بکار بردن کلمات کلیدی به تعداد زیاد در متن سبب اسپم و پنالتی شدن سایت توسط گوگل می شود. در اینجاست که به یاد روش منسوخ شده کیورد استافینگ می افتیم. این روش در گذشته بکار می رفت که بدلیل زیاده روی کردن سئوکاران در استفاده از این روش، گوگل به آن پی برد. این روش اکنون منسوخ شده و درصورت استفاده از آن، سایت شما توسط گوگل پنالتی می شود. بنابراین برای تولیدکنندگان محتوا و سئوکاران، آشنایی با این مفاهیم بسیارضروری است. اگر مایلید این مفاهیم را بدرستی بیاموزید و با روش های رعایت چگالی کلمه کلیدی آشنا شوید، در این مقاله با ما همراه باشید.

کیورد استافینگ [Keyword Stuffing] چیست؟

کیورد استافینگ چیست

پیش از آشنایی با چگالی یا تراکم کلمه کلیدی، بهتر است با روش قدیمی تر یعنی کیورد استافینگ آشنا شوید. حدود ۱۰ سال قبل متخصصان سئو از روش کیورد استافینگ استفاده می کردند زیرا در آن زمان، مفهومی به نام تراکم عبارت کلیدی وجود نداشت.
کیورد استافینگ بدین معنا بود که در متن مقاله، به تعداد بسیار زیادی از کلمه کلیدی استفاده می کردید. حتی این کلمه در فوتر یا پاورقی سایت هم زیاد استفاده می شد. احتمالا در گذشته، سایت های این چنینی را زیاد دیده اید. مثلا سایتی که در زمینه املاک فعالیت داشت، کلمات مرتبط با املاک را پشت سرهم تکرار می کرد:
املاک ارزان مشهد، املاک ارزان تهران، اجاره و املاک ارزان و غیره…

کیورد استافینگ درمقابل چگالی کلمه کلیدی

اما امروز، گوگل بسیار هوشمند شده و بدلیل استفاده از الگوریتم های پیچیده، این روش دیگر کارایی ندارد و بلکه بسیار مضر است. گوگل به چنین صفحاتی دیگر رتبه و ارزش نمی دهد و بلکه درصورت مشاهده، چنین سایتی را پنالتی خواهد کرد.

چگالی کلمه کلیدی [keyword density] چیست؟

تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی در متن تکرار می شود، چگالی کلمه کلیدی یا تراکم کلمه کلیدی نامیده می شود.

چگالی کلمه کلیدی چیست

تنوع کلمه کلیدی در متن

برای استفاده از کلمه کلیدی در متن، بهتر است تغییرات جزئی در آن بدهید و صرفا همان کلمه را استفاده نکنید. مثلا فرض کنید فردی در اینترنت، عبارت کاهش وزن را جستجو می کند. ممکن است فردی دیگر روش های کاهش وزن، و فرد دیگری، کاهش فشار خون سریع و غیره را جستجو کند. بهتر است این عبارت های مرتبط با کاهش فشار خون را در متن خود بکار برده باشید. در این صورت، احتمال اینکه برای هریک از این جستجوها، مقاله سایت شما به این افراد نمایش داده شود افزایش می یابد.
در تصویر زیر، کلمات کلیدی مرتبط و پیشنهاد گوگل را مشاهده می کنید. این کلمات ممکن است کلماتی باشند که رقبا در عناوین خود استفاده کرده اند و ترافیک بالایی دارند. البته ممکن است! زیرا نمی توان دقیقا مشخص کرد که این کلمات دارای ترافیک بالا بوده و توسط رقبا استفاده شده یا صرفا سرچ افراد بوده است. به همین دلیل، خوب است که شما نیز این عبارات را در متن خود بکار ببرید.

تنوع کلمه کلیدی در متن

همچنین، الگوریتم های گوگل پیچیده تر شده اند و کیورد استافینگ را تشخیص می دهند. بنابراین درهنگامی که صفحه سایت شما توسط کراولر یا خزنده های گوگل کراول می شود، کلمات کلیدی مرتبط را درک می کند. با درک کلمات کلیدی مرتبط و کلمات جانبی و درک کلمه کلیدی اصلی که در متن خود بکار برده اید، موضوع اصلی متن شما تشخیص داده می شود.

فرمول محاسبه چگالی کلمه کلیدی چیست؟

چگالی کلمه کلیدی و فرمول محاسبه آن در میان متخصصین سئو تفاوت دارد. به اعتقاد برخی متخصصین سئو، چگالی یا تراکم کلمه کلیدی دیگر در سئو موثر نیست.

تعداد کلمه کلیدی در متن

اما برخی سئوکاران، همچنان آن را در سئو محتوا موثر می دانند. به اعتقاد بسیاری از سئو کاران، بهتر است تراکم کلمه کلیدی، 1 درصد تعداد کلمات متن و بصورت پراکنده باشد. در غیراینصورت، احتمال پنالتی از سوی گوگل بالاستی. یعنی برای یک متن 1000 کلمه ای، 10 مرتبه کلمه کلیدی در متن بکار رفته باشد. اگر بیش از این میزان بکار رفته باشد، سایت شما ممکن است پنالتی شود.
برخی متخصصین سئو معتقدند در هر 200 کلمه، بهتر است یک بار کلمه کلیدی استفاده شود. یعنی در یک پاراگراف 200 کلمه ای، یک بار کلمه کلیدی استفاده شود. بیشتر از این میزان، خطر پنالتی شدن توسط گوگل را افزایش می دهد. این نیز یک معیار مناسب است.

فرمول چگالی کلمه کلیدی

برخی دیگر نیز بدنبال فرمول چگالی کلمه کلیدی هستند. برای محاسبه تراکم کلمه کلیدی، فرمولی وجود دارد که در ان تعداد تکرار کلمه کلیدی بر تعداد کل کلمات متن تقسیم می شود. عدد بدست آمده نشان دهند چگالی کلمه کلیدی است. بعبارتی این فرمول به شکل زیر است:

100* (تعداد کل کلمات متن مقاله / تعداد تکرار کلمه کلیدی) = چگالی کلمه کلیدی
KD=(KWa/ TW)* 100

در این روش محاسبه تراکم کلمه کلیدی باید مطمئن شد که تگ های درون صفحه ازجمله تگ های HTML نادیده گرفته شده اند. زیرا معمولا تگ های embed شده در متن صفحه نمایش نمی یابند.

اصل ماجرای تراکم کلمه کلیدی مناسب سئو!

اما اصل ماجرا این است که فرمول خاص تعداد تکرار کلمه کلیدی در متن همچون سایر اصول سئو، مثل همیشه بستگی دارد. به اعتقاد ما، تعداد کلمات کلیدی بستگی به حوزه کاری شما دارد و باید به رقبا نگاه کنید. برخی حوزه ها ممکن است ۲ یا ۳ کلمه در متن 1000 کلمه بکار رفته و سایت رتبه خوبی یافته است. برخی حوزه ها ممکن است تا ۲۰ کلمه در 1000 کلمه بکار رفته و سایت رتبه خوبی گرفته باشد. بنابراین، بهتر است براساس فرمول کار نکنید و به تحلیل رقبا بپردازید تا ببینید چگالی کلمه چند تا باشد؟

برای بدست آوردن چگالی کلمات کلیدی باید رقیب را آنالیز کنید و اطلاعات زیر را بدست آورید:

  • تعداد کل کلمات متن رقبا
  • تعداد تکرار کلمه کلیدی یا همان چگالی کلمه کلیدی

 

چگالی کلمه کلیدی مناسب سئو

 

برای بهبود سئو و رتبه سایت خود در گوگل سعی کنید برای کاربر متن بنویسید نه برای کاربر. بعبارتی، هوای کاربر را داشته باشید و سعی کنید در متن خود، پاسخ کاربر را بدهید.
سعی کنید تعداد کل کلمات متن شما بیشتر از متن رقبا باشد. اما بهتر است تراکم کلمه کلیدی بیشتر از متن رقیب نباشد. زیرا ممکن است بدلیل تکرار بیش از حد کلمه برای گوگل بعنوان اسپم شناخته شود. درنتیجه اسپم اسکور سایت شما افزایش خواهد یافت.

بهترین روش توزیع کلمه کلیدی

یکی از معیارهای مهم در سئوی محتوا، نحوه توزیع کلمه کلیدی در متن است. مثلا اگر در ۲ پاراگراف از متن، 10 بار کلمه کلیدی خود را تکرار کرده اید و در سایر قسمت های متن، هیچ کلمه کلیدی درج نکرده اید، کارتان اشتباه است.

بهترین روش توزیع کلمه کلیدی

توصیه می شود کلمه کلیدی و کلمات کلیدی فرعی یا مرتبط را در قسمت های مختلف متن قرار دهید و تراکم آن در یک قسمت مشخص نباشد! می توانید کلمات کلیدی را در قسمت های زیر جای دهید:

  • عنوان صفحه
  • عناوین صفحه شامل تگ های H1 تا H6
  • متن اصلی مقاله
  • URL سایت: کلمه کلیدی را میتوانید بصورت فارسی یا انگلیسی در URL استفاده کنید. برای گوگل فرقی ندارد و گوگل متوجه ترجمه کلکه کلیدی در URL خواهد شد و از این بابت نگران نباشید! (همانطور که می دانید، افزونه های یواست و رنک مث، در حالت URL انگلیسی هشدار میدهند که این هشدار نابجاست)
  • لینک های داخلی سایت
  • توضیحات متا یا همان Meta Description
  • تگ Alt تصاویر بکار رفته در صفحه

سخن پایانی

با اینکه چگالی کلمه کلیدی ممکن است به اندازه گذشته مهم نباشد، اما همچنان یکی از فاکتورهای اصلی و مهم در سئو است. در این مقاله، تا حدودی با روش های محاسبه تراکم کلمات کلیدی آشنا شدید، اما اگر همچنان در محاسبه آن مشکل دارید نگران نباشید. درصورتی که سایت شما وردپرسی است، می توانید از افزونه های رنک مث و یواست کمک بگیرید.
علاوه بر چگالی، همانطور که اشاره شد، توزیع کلمه کلیدی در متن بسیارمهم است. زیرا هم رضایت کاربر افزایش می یابد و هم خوانایی متن برای گوگل بهبود می یابد. امیدواریم در این مقاله به سوالات شما در زمینه تراکم کلمات کلیدی پاسخ داده باشیم. اگر همچنان سوال، مشکل یا پیشنهادی در این زمینه دارید، خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست